Ćirilica

Psihološko savetovanje

Dunja Belić (Topalski), psiholog, Novi Sad

DUNJA BELIĆ (TOPALSKI)
Diplomirani psiholog i TA praktičar

Nije sramota tražiti psihološku podršku, za to je potrebna odluka i hrabrost!

  • Diplomirani psiholog i TA praktičar

    Dunja Belić (Topalski)

    Dunja Belić (Topalski) je diplomirani psiholog i TA praktičar. Psihologiju je diplomirala na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Od 2017. godine radi u Centru za rehabilitaciju i resocijalizaciju od bolesti zavisnosti – "ZEMLJA ŽIVIH". Sa klijentima radi grupno i individualno savetovanje, a podršku pruža zavisnicima od alkohola, droge i kocke. Pored bolesti zavisnosti, psihološku podršku pruža klijentima u okviru "Novosadskog humanitarnog centra" gde radi sa adolescentima koji imaju krizu identiteta, probleme u porodici ili probleme sa zakonom. Psihološko savetovanje obavlja i u humanitarnoj organizaciji "Vladika PLATON Atanacković" koja se bavi brigom i negom starih i bolesnih osoba.

    Dunja Belić (Topalski), psiholog, Novi Sad

    Savetodavni rad je usmeren na sve uzraste.

    Bavi se adolescentskim problemima kao što su samopovređivanje, suicidalne ideacije, delikvencija, asocijalno ponašanje, " iskrivljena" slika o sebi, " eksperimentisanje" sa narkoticima.

    U dvadesetim godinama najčešće se javljaju klijenti sa anksioznim poteškoćama, socijalnom anksioznošću, problemima sa regulacijom besa, ili problemima separacije od primarne porodice.

    U tridesetim su problemi vezani za usklađivanje porodičnog života, vaspitanje dece uz poslovno angažovanje, nemogućnost pronalaženja adekvatnog partnera, usamljenost, anksioznost, "funkcionalna" zavisnost od psihoaktivnih supstanci.

    U četrdesetim je akcenat ili na poboljšanju kvaliteta života, ili konačno poražavajuće otkriće da se nismo adekvatno uklopili u svet odraslih, problem sazrevanja.

    U pedesetim godinama, često i ranije, javljaju se problemi oko brige o zdravlju članova porodice, naročito roditelja.

    Učešće u javnom životu (video):

    Akademac br. 353: Uloge. Sagovornica: Dunja Belić (Topalski), psiholog. Datum emitovanja: 11.12.2022.

    Prilog dnevnika RTV o "Zemlji živih". Dunja Belić (Topalski), psiholog. Datum emitovanja: 08.01.2021.

    Dokumentarni film o "Zemlji živih": Šta je ljudima nemoguće, Bogu je moguće - Svetlo u tami. Saradnik na scenariju: Dunja Belić (Topalski), psiholog. Datum emitovanja: 29.12.2021.

  • Nažalost se još uvek susrećemo sa predrasudom da se na psihoterapiju ili psihološko savetovanje odlazi samo onda kada smo etiketirani kao "ludi".

    I nažalost nas ova predrasuda često sprečava u prevazilaženju datih problema za koje sami ne iznalazimo rešenje. Već smo svesni svi da kad nas boli zub idemo kod zubara, kada zaboli želudac idemo kod lekara, dakle brinemo o svom fizičkom zdravlju. Takav pristup treba da imamo i kada pristupamo temi mentalnog zdravlja ili psihičkog blagostanja. Takođe, brinemo i o svojoj duhovnoj dimenziji, molimo se, svako na svoj način, ili odlazimo kod duhovnika na ispovest. U redu je potražiti pomoć kada nešto ne umemo da uradimo sami, a niko od nas nije svemoguć, niti je realno očekivati od sebe da sve sami radimo. Mi smo suštinski društvena, socijalna i altruistička bića i učimo jedni od drugih. Na savetovanje odlazimo kada:

    1. ♦ Kada imamo konflikt sa partnerom
    2. ♦ Kada ne spavamo mirno
    3. ♦ Kada imamo problem sa regulacijom besa
    4. ♦ Kada osećamo usamljenost
    5. ♦ Kada se mnogo bojimo
    6. ♦ Kada imamo problema na poslu sa šefom
    7. ♦ Kada ne umemo da donesemo valjane odluke
    8. ♦ Kada imamo strah od gužve
    9. ♦ Kada doživimo fizičko nasilje
    10. ♦ Kada doživimo seksualno nasilje
    11. ♦ Kada smo doživeli gubitak bliske osobe da adekvatno odtugujemo gubitak
    12. ♦ Kada neumereno jedemo ili pijemo
    13. ♦ Kada osećamo kao da smo u zastoju
    14. ♦ Kada želimo da naučimo veštine zdrave komunikacije
    15. ♦ Kada želimo da naučimo socijalne veštine
    16. ♦ Kada želimo da naučimo da budemo asertivni
    17. ♦ Kada želimo da naučimo kako da regulišemo emocije

    Niti jedan od ovih pobrojanih razloga ne čini nas "ludima", ali nas nažalost iracionalno uverenje da psihološku podršku traže samo slabe i "lude" osobe kontinuirano sprečava da na adekvatan način rešimo date nam životne situacije ili da poboljšamo kvalitet života.

    I mi psiholozi, koji profesionalno pristupamo našoj profesiji, takođe imamo psihologe kod kojih odlazimo kada imamo ličnih ili poslovnih poteškoća. To je naša lična i profesionalna odgovornost.

    Malo ćemo se našaliti kako bi smo zaokružili temu: Onda su i psiholozi "ludi" jer redovno idu kod psihologa!

  • Individualni rad počinje stvaranjem poverenja i uzajamne saradnje između Vas i savetnika. Do postizanja cilja dolazimo zajedničkim radom tokom kojeg su savetnik i klijent u ravnopravnoj poziciji - "Ja sam Ok, ti si Ok". Savetnik Vam na raspolaganje stavlja svoje znanje i veštine kako biste razbudili motivaciju i svoje potencijale. Osvešćivanje vlastitih snaga je osnovni preduslov za postizanje promene u ličnom razvoju.

  • Grupno savetovanje podrazumeva skup više klijenata koji imaju priliku da sagledaju sebe kroz iskustva drugih ljudi. Tada otkrivamo da i drugi imaju iste probleme kao i mi, i da nismo sami. U ovom procesu se jačaju saosećanje i empatija, a glavna prednost u odnosu na individualno savetovanje je ovladavanje veštinom zdrave komunikacije u međuljudskim odnosima i socijalna kontrola.

  • AGRESIVNI KARAKTER

    1. U A. Adlerovoj (Adler) teoriji, tip ljudi koji, budući da mu nedostaje osećanje za zajednicu, direktno, neuvijeno stremi nadmoći nad drugim ljudima. Odlikuje se sledećim crtama karaktera: sujeta (častoljublje), ljubomora, zavist, mržnja i tvrdičluk.

    2. U teoriji Karen Hornaj (Horney), pojedinac koji je kao svoju osnovnu životnu strategiju usvojio obrazac kretanja protiv ljudi. Njegove osnovne potrebe su potreba za uspehom, za moći i za iskorištavanjem drugih. On prihvata zakon džungle i njegov osnovni životni moto je: "Moć daje pravo." Zato a.k. odbacuje s prezirom svaku humanost, dobrotu i osećajnost kao slabost. U svakoj borbi on mora po svaku cenu da pobedi. Njegova opsesija, životni san je uspeh i neograničena moć, a njegova ličnost predstavlja puko sredstvo da se taj cilj ostvari. Najlakše se prepoznaje u interpersonalnim odnosima. Svako upoznavanje s drugim čovekom on doživljava kao odmeravanje snaga i u sebi se pita: "Koliko je jak?" A.k . odgovara analno-sadistički karakter u Frojdovoj (Freud), a izrabljivački karakter u Fromovoj (Fromm) teoriji.

    DELIKVENCIJA

    (od lat. delinquere = omanuti, pogrešiti, prestupiti) Prestupničko ponašanje, vršenje krivičnih dela. D. ima svoje socijalne, socijalno psihološke i individualno psihološke uzroke i činioce. Neke antisocijalne, emocionalno nestabilne i nesocijalizovane ličnosti sklonije su vršenju prestupničkih dela, nego druge, dobro socijalizovane ličnosti. U kliničkoj i forenzičkoj psihologiji posebno se proučava problem maloletničke delinkvencije.

    ASERTIVNOST

    (od lat. asertorius; engl. assert = potvrdan, afirmativan) Odlika samopotvrdnog, prodornog, borbenog ponašanja. A. se ispoljava u odlučnoj i aktivnoj samoodbrani sopstvenih prava i vitalnih potreba, kao i u odvažnom aktivnom stremljenju ka cilju. Engleski termin a. podrazumeva ne samo izrazitu samosvest, samopouzdanje nego i preduzimljivost i prodornost u ostvarivanju svojih planova i namera. U našoj kulturi a. je tipična odlika muškog ponašanja. Suprotno povučenost, nesigurnost. Nesigurnim , isuviše obazrivim i obzirnim ljudima preporučuje se asertivni trening.

    CRTE LIČNOSTI

    Osnovne gradivne jedinice strukture ličnosti. Crte su relativno trajne i relativno opšte osobine ličnosti, odgovorne za doslednost ponašanja u sličnim situacijama. To su obično dimenzije duž koje se pojedine ličnosti mogu svrstati po stepenu zastupljenosti određene osobine (npr. dominantnost – submisivnost, sebičnost – nesebičnost itd.) i koje su veoma korisne za opis i objašnjenje ličnosti. Do koncepta i psihološke sadržine crte dolazi se bilo kliničkim ispitivanjem i posmatranjem pojedinaca (Frojd/Freud/, Adler/Adler/, Olport/Allport/) ili tehnikom faktorske analize podataka dobijenih na upitniku kod velike grupe pojedinaca (Katel/Cattell/, Ajzenk/Eysenk/, Gilford/Guilford/). Prema nekim psiholozima c.l. su samo nazivi, skraćeni opisi izvesnog tipičnog načina ponašanja. Suprotno ovom nominalističkom gledištu Gordon Olport zastupa realističko stanovište, po kojem crte stvarno postoje "ispod kože" u pojedincu i imaju uticaj na njegovo ponašanje. One, poput navika i stavova, predstavljaju determinišuće tendencije, ali su u odnosu na navike opštije, a u odnosu na stavove razlikuju se po tome što nisu usmerene na neki objekt i što ne impliciraju njegovu procenu (pozitivnu ili negativnu). Po Olportovoj definiciji, crta (lična dispozicija) je "uopštena neuropsihička struktura (svojstvena individui), sposobna da mnoge draži učini funkcionalno ekvivalentnim i da uvede i vodi dosledne (ekvivalentne) oblike prilagodljivog i stilskog ponašanja". Crte , prema Olportu, mogu biti opšte i lične (morfogenetske) dispozicije. Opšte crte su korisne jer omogućavaju poređenje pojedinca s drugima, ali su manje stvarne u odnosu na lične. Ličnost, smatra Olport, ima svega nekoliko centralnih crta (5 – 10) i samo jednu kardinalnu. Prema vrsti, crte mogu biti crte karaktera (objašnjavaju zašto neko nešto čini, posebno u interpersonalnim odnosima), crte temperamenta (objašnjavaju kako neko nešto čini) i sposobnosti (koliko uspešno nešto čini). Katel razlikuje površinske i izvorne crte (neko nešto čini) i sposobnosti (koliko uspešno nešto čini).

    IGRANJE IGARA

    U transakcionoj analizi E. Berna (Berne), prinudna, iracionalna, često nesvesna, ali planirana aktivnost koja uključuje niz sukcesivnih, komplementarnih, "kvarnih" transakcija ("mamac", "riba ", "obrt" i najzad "zez") koji vodi skrivenoj "dobiti". I . i. predstavlja dramatizovanu demonstraciju neke važne teze životne filozofije igrača ("ja sam baksuz"; "svi ljudi su prevaranti" i sl.), koji u svoju igru uvlači makar još jednog saigrača. Sama "dobit" od igre je dvosmislena, protivrečna, jer pobeda (potvrda sopstvene životne filozofije, zadovoljenje patološkoh potreba, sekundarna dobit itd.) u igri znači, zapravo, istovremeno i poraz, gubitak, katkada i katastrofalan. Fasada igre, ponašanje na manifestnom planu može izgledati vrlo racionalno, ali je ona, po svojoj prirodi, duboko iracionalna, destruktivna ili samodestruktivna, s obzirom da Dete programira ceo njen tok i upravlja skrivenim transakcijama u njoj. I . i. je neizbežno u gotovo svim interpersonalnim odnosima, između šefa i službenika, muža i žene, prijatelja, roditelja i dece, prodavca i kupca, terapeuta i klijenta itd.

    ADIKCIJA

    Adikcija (lat. addictio = dosuđivanje, žrtvovanje; engl. addiction = sklonost, privrženost). Podložnost nekoj štetnoj navici, najčešće, psihofiziološka zavisnost od droge ili alkohola (toksikomanija, alkoholizam).

    ADOLESCENCIJA

    Adolescencija – (lat. adolescentia = mladost, mladićko doba; od adolescere = rasti) Period čovekovog intenzivnog razvoja, od kraja puberteta do zrelog doba, a po nekim autorima, od kraja detinjstva (početak puberteta) pa do sticanja zrelosti (od 12-14. pa do 18-21. godine). Dok je pubertet pretežno biološki određeno razvojno doba, a. je prevashodno socijalno, kulturno i istorijski određena. U našoj kulturi period a. je prelazno doba praćeno izrazito burnim psihičkim, naročito emocionalnim i moralnim krizama, previranjima i lutanjima. U nekim slučajevima, normalna adolescentska kriza može dovesti do manjih ili većih psihičkih poremećaja, a u retkim slučajevima završava se nastankom psihičke bolesti (npr. histreija, fobija, shizofrenija ). U a. dolazi do intenzivnog traganja za samim sobom i do formiranja identiteta. Adolescenti su veoma zaokupljeni sobom, svojim sposobnostima, vlastitim moćima i talentima, vrednostima, isprobavanjem jačine volje i izdržljivosti. U a. slabi uticaj porodice i roditeljskog autoriteta, a postaju veoma značajne grupe vršnjaka tj. adolescentske grupe koje imaju svoju specifičnu subkulturu.

    ALKOHOLIZAM

    Alkoholizam – (od arap. Al-kohol = antimon u prahu, destilisana tečnost) Jedna od najrasprostranjenijih toksikomanija, ispoljava se kao gubitak sposobnosti uzdržavanja od prekomerne upotrebe alkohola, dovodi do narušavanja psihičkog (poremećaji opažanja, pamćenja, mišljenja, ličnosti) i fizičkog zdravlja (avitaminoza, ciroza jetre, oštećenje CNS) i socijalnih odnosa (porodični, profesionalni, prijateljski). Po rasprostranjenosti i štetnim posledicama po zdravlje, a. je odmah posle bolesti kardiovaskularnog sistema i malignih oboljenja (karcinom). A. se javlja iz različitih psiholoških razloga, kao što su neuspeh u braku, na poslu, usled psihičke nezrelosti, nesigurnosti, anksioznosti, depresivnosti i osećanja manje vrednosti, s obzirom da se osećanje osujećenosti, tuge i inferiornosti gubi pod dejstvom alkohola. Valja, međutim, imati u vidu da alkohol samo privremeno i prividno vraća pojedincu izgubljeno osećanje sigurnosti, kuraži i stvara iluziju o vlastitoj omnipotenciji. Sa mamurlukom, vraća se u još većoj meri osećanje niže vrednosti, anksioznost i osećanje krivice. Na nastanak A. utiču i društvene prilike, kao što su ekonomska beda, gušenje političkih sloboda, gubitak socijalnog statusa, kao i društvene navike učestalog konzumiranja alkohola. Dugotrajno i prekomerno konzumiranje alkohola može dovesti do alkoholičke psihoze.

    ALKOHOLIČKA DEMENCIJA

    Vrsta demencije nastala usled duže i obilne zloupotrebe alkohola. Poznata je pod nazivom Korsakovljev sindrom/psihoza.

    ANKSIOZNA REAKCIJA

    Funkcionalni poremećaj, neurotični odgovor na stresnu situaciju ili na dugotrajne patogene konflikte. Sastoji se od difuznog osećanja straha, zebnje, bojazni praćenom napetošću, uznemirenošću, osećanjem ugroženosti, hronične zabrinutosti i bespomoćnosti pred nekom u budućnosti očekivanom nesrećom. A.R. je relativno često povezana sa izvesnim telesnim simptomima (srčana aritmija, drhtanje, vrtoglavica, želudačne smetnje itd.)

    BEKSTVO OD SLOBODE

    Prema Erihu Fromu (Fromm) mehanizmi b.o.s.su iracionalni, neadekvatni pokušaji da se izbegne ili umanji nepodnošljivo osećanje usamljenosti savremenog čoveka, a koji, zapravo, samo još više pojačavaju osećanje izgubljenosti. From izdvaja tri glavna mehanizma bekstva: 1. Autoritarnost (simboličko sjedinjavanje pojedinca s moćnim autoritetom), 2. Destruktivnost (razaranje kao posledica osujećenja zdravog razvoja) i 3. Konformizam (potpuno saobražavanje pojedinca društvenim normama). Prva dva mehanizma su karakteristična za totalitarnu, a treći za savremeno demokratsko društvo.

    BES

    Neprijatni afekt koji se sastoji od snažnog i burnog izliva nekontrolisane mržnje, ljutnje, jarosti i gneva prema nekoj osobi ili predmetu. Na unutrašnjem, fiziološkom planu b. karakteriše aktiviranje simpatičkog nervnog sistema, te otud ubrzan rad srca, povišen krvni pritisak, ubrzano disanje, pojačano lučenje glukoze iz jetre i adrenalina iz srži nadbubrežne žlezde, kao i povećanje snage skeletnih mišića, a na spoljašnjem, telesnom planu ispoljava se u živoj gestikulaciji, vikanju, lupanju nogama, stezanju pesnica, crvenilu lica, pretećim pokretima i borbenom stavu celog tela. Na subjektivnom planu, b. se doživljava kao stanje neprijatnosti, "suženja" ili "pomračenja" svesti u kojem je osoba "obuzeta" afektom kao nekom demonskom silom. Prvi izlivi snažnog i nekontrolisanog b. sreću se kod dece u ranom uzrastu onda kada im se uskrati zadovoljenje neke želje. Neke odrasle osobe (autoritarne, histeričke ili sa koleričnim temperamentom) sklonije su ovom afektu nego druge. Često reagovanje b. pouzan je znak niskog praga tolerancije na frustraciju. Savremena istraživanja ukazuju da se kod osoba koje su relativno često obuzete b. povećavaju šanse da obole od psihosomatskih poremećaja.

    BEHAVIOR (BIHEJVIOR) TERAPIJA

    Vrsta terapije abnormalnog ponašanja koja se zasniva na postavkama bihejviorizma. B.T. ignoriše mantalističke "uzročnike" bolesti (npr. konflikte i komplekse), i u celini se svodi na otklanjanje "simptoma". B.T. počiva na shvatanju da je poremećeno, "bolesno" ponašanje stečeno učenjem, te se učenjem i može "ugasiti". B.T. predstavlja postepen proces planskog i sistematskog odučavanja pacijenta od starog, nedelotvornog i abnormalnog stečenog ponašanja i učenje novog, uspešnog i normalnog. Prema Dž. Dolardu (Dollard) i N. Mileru (Miller), "ukoliko je neurotično ponašanje naučeno ono može da bude i odučeno podesnim korišćenjem istih onih principa koji su učestvovali u procesu učenja… Postupak psihoterapije uspostavlja skup uslova koji omogućavaju odučavanje od neurotičarskih navika i učenja novih, neneurotičarskih navika".

    BRAK

    Društvena, pravno ili verski zasnovana institucija zajedničkog življenja punoletnih osoba različitog pola koja je osnov porodice i podrazumeva uzajamna prava i obaveze supružnika, kao i obaveze prema potomstvu. U braku čovek zadovoljava mnoge svoje socijalne, biološke, ekonomske i psihološke potrebe (za sigurnošću, seksom, roditeljstvom itd.). Postoji više oblika braka, zasnovanih na običajnom, verskom ili zakonskom pravu. To su monogamija, bigamija, poligamija (poliandrija ili poliginija).

    DEPRESIVNA REAKCIJA

    Prolazno stanje nastalo usled nekog iznenadnog i teškog gubitka, fizičkog oboljenja ili razočaranja, a karakterišu ga oseđanje bezvoljnosti, malodušnosti, očajanja, kao i samooptuživanje i autoagresivnost.

    DEPRESIJA

    DEPRESIJA (lat. depressio = spuštanje, opadanje, snižavanje)

    1. U psihijatriji težak psihički (afektivni) poremećaj koji obuhvata opšte sniženje životnog tonusa, gubitak apetita i interesovanja, neprestanu zabrinutost, nesanicu, usporenost mišljenja zatim bezvoljnost, obeshrabrenost, potištenost, umor, osećanje snažne tuge, beznadežnosti, manje vrednosti i osećanje praznine. Smatra se da d. može nastati bez jasnog, vidljivog uzroka, iz hipotetičkih "unutrašnjih " ;, konstitutivnih razloga (endogena d.), ali i kao odgovor na nepovoljne traumatske spoljašnje okolnosti (reaktivna d.). Depresija može biti udružena sa hipohondrijom, paranojom i anksioznim stanjima. U starosti se može javiti involutivna d.

    2. U psihologiji, kod normalnih ljudi, posebno raspoloženje koje karakteriše osećanje dosade, bezvoljnosti, malodušnosti, bezrazložne tuge, pesimizma i usporeno mišljenje.

    DESTRUKTIVNOST

    Dinamička crta ličnosti koja se manifestuje u razornom, rušilačkom ponašanju. D. je vid iracionalne, maligne agresivnosti, pošto je njen cilj uništavanje radi uništavanja. D. se, po nekim psiholozima, javlja kao direktna posledica aktuelne frustracije važnih ljudskih potreba. Prema Erihu Fromu (Fromm), međutim ona je ukorenjena u čovekovom karakteru kao sekundarna mogućnost, koja je posledica patološkog razvoja ličnosti, ometanja razvoja primarnih ljudskih potencijala (potreba za ljubavlju, stvaralaštvom, slobodom itd.). Ako nije u stanju da voli i da stvara, čovek ima potrebu da uništava. U tom smislu je D. jedan od mehanizama bekstva od slobode i od usamljenosti koju ona donosi. Prema Frojdu, pak, D. je izraz nagona smrti.

    DETE (EGO-STANJE)

    U Bernovoj (Berne) transakcionoj analizi, ego – stanje u kojem osoba doživljava, govori, oseća, misli i dela "poput deteta" (oznake "detinjast" ili "nezreo" su neadekvatne jer pripadaju jeziku Roditelja). Biti "u stanju D." znači ponašati se (gestovi, mimika, način govora) i osećati se kao što smo se osećali kada smo bili na uzrastu deteta između 2 i 5 – 6 godina. Pojedinac kod koga je aktivno stanje D. šalje poruke čiji je osnovni smisao ŽELIM ili OSEĆAM. Obrasci osećanja i delanja D. su genetski programirani te stoga Bern ovaj deo ličnosti naziva "arheopsihom". U funkcionalnom smislu, u svakom ego – stanju D. postoji Adaptirano (dobro prilagođeno, konvencionalno, poslušno, uspešno u školi itd.) D. Prkosno (neprilagođeno, negativističko) D. i Slobodno (simpatično, nestašno, nesputano, spremno na igru) D. Da bi postigao psihički sklad i zrelost, čovek treba da prepozna i da upozna svoje D., a ne da ga odbacuje ili negira. Najvredniji deo ličnosti je Slobodno D. sposobno da uživa, spontano, duhovito, kreativno, intuitivno, radosno i imaginativno.

    EMOCIJA

    Jedan od osnovnih psihičkih doživljaja koji predstavlja karakteristično uzbuđeno stanje organizma izazvano nekim emocionalnim stimulusom ili situacijom, a manifestuje se na tri različita plana: (1) Subjektivnom, kao mentalni doživljaj (radosti, tuge, prijatnosti i sl.); (2 ) Fiziološkom (npr. ubrzani puls, znojenje itd.) i (3) ponašajnom (npr. stezanje pesnica, mrštenje i sl.). Na subjektivnom, doživljajnom planu, E. se razlikuju prema kvalitetu. Osnovne , primarne E. su strah, gnev, radost i žalost. Prema osnovnom, hedonističkom ili afektivnom tonu koji preovlađuje, E. mogu biti prijatne i neprijatne. E. se mogu podeliti na različite načine. Prema svojoj usmerenosti i sadržini mogu biti: E. vezane za čulno draženje, estetske E., moralna osećanja, E. vezane za druge ljude, E. vezane za samoocenu itd. Jačina E. može da varira od sasvim slabog intenziteta izvesnog raspoloženja pa do snažnih afekata i neobuzdanih strasti. Važnu komponentu E. čine organske, fiziološke promene, od kojih su posebno važne one koje su nastale aktiviranjem simpatičkog dela autonomnog nervnog sistema (širenje zenica, brži i snažniji rad srca, ubrzano disanje, usporen rad creva i organa za varenje, pojačano lučenje adrenalina, povećana količina šećera u krvi, povećanje mišićne napetosti i sl.). Sve ove telesne promene imaju ulogu da pripreme organizam za pojačane napore i za hitnu akciju (bežanje ili borba). Neke tipične promene u ponašanju i gestovima predstavljaju spolja vidljivu komponentu e. Emocionalno ponašanje, posebno kod primarnih emocija, u najvećoj meri je nasleđeno, gotovo univerzalno i nekada je bilo svrsishodno sa gledišta evolucije, kao što je pokazao još Č. Darvin (Darwin). Ti ekspresivni pokreti imaju i važnu komunikativnu funkciju. Svu raznovrsnost i složenost E. do sada nije u potpunosti objasnila ni jedna od teorija emocija (npr. evolucionistička teorija, teorija aktivacije, Džejms – Langeova, Kenon – Bardova, Šahterova kognitivna teorija i dr.).

    EMOCIONALNA INTELIGENCIJA

    Sposobnost i veština korišćenja inteligencije u poslu, međuličnim odnosima i svakodnevnom životu. E.I. je metasposobnost, osoben složaj dispozicija ličnosti, koji nam omogućava da uspešno koristimo ne samo "hladnu " ;, apstraktnu inteligenciju, nego i ostale sposobnosti i veštine koje su neophodne za skladan, uspešan i zdrav život. Sklop crta koji sačinjava E.I. čine sposobnost samorazumevanja (sagledavanje svojih sposobnosti, potreba, osećanja i konflikta), sposobnost samokontrole (obuzdavanje "toksičnih" emocija kao što su bes, zavist, strah), samouverenost (samopouzdanje, optimizam), sposobnost empatije (razumevanje osećanja drugih), sposobnost uspostavljanja i održavanja skladnih međuljudskih odnosa, kao i rešavanje interpersonalnih sukoba. Ljudi koji imaju razvijeniju E.I. ne samo da su uspešniji u društvu, u profesionalnoj delatnosti i braku, nego su mentalno i fizički zdraviji i otporniji na bolesti. Bliska je socijalnoj inteligenciji.

    JUNGOVA TIPOLOGIJA

    Učenje Junga (Jung) o tipovima ličnosti i njegova klasifikacija ljudi prema dominantnom stavu ili orjentaciji libida na ekstravertni ili introvertni tip, kao i prema dominantnoj psihičkoj funkciji na intuitivni, misaoni, osećajni i senzitivni (perceptivni) tip. Kada se uzme psihička funkcija kao kriterijum podele, ljudi se mogu podeliti na racionalni i iracionalni tip. Najzad , kada se ukrste ova dva kriterijuma podele (prema funkciji i prema tipu orjentacije), dobija se tipologija koja ima osam tipova (npr. ekstravertni misaoni, introvertni misaoni, ekstravertni intuitivni, introvertni intuitivni, ekstravertni osećajni itd.)

    KOMPLEKSI

    U teoriji L.S. Vigotskog misaone tvorevine funkcionalno ekvivalentne pojmovima, koje predstavljaju drugi stadijum u razvoju pojma, a nastupaju posle sinkreta. K. predstavljaju čest način grupisanja srodnih predmeta i pojava kod dece starijeg predškolskog i školskog uzrasta, sve do perioda adolescencije. Dok su kod sinkreta grupisanja nastala na osnovu subjektivnih veza među predmetima, kod k. se grupišu prema objektivnim, stvarnim, ali konkretnim, faktičkim, često irelevantnim vezama, a ne suštinskim. U slučaju obrazovanja K., za razliku od pojmova, ne postoji jedinstven kriterijum grupisanja. U k. ulaze srodni predmeti koji su povezani na osnovu različitih faktičkih veza. Vigotski je otkrio i opisao pet različitih podgrupa K.: asocijativni kompleks, kolekcija, difuzni k., lančani k. i pseudopojmovi.

    KONFLIKT

    Konflikt – (lat. conflictus = sukob, sudar, borba; spor, svađa) Sukob oprečnih stavova, impulsa, interesa ili težnji. On je često teško rešiv i otuda je izvor mentalne neravnoteže. K. može biti spoljašnji, između dva ili više lica (interpersonalni konflikt), ili društvenih grupa (socijalni konflikt), ali psihologija poglavito proučava unutrašnji (intrapersonalni k.). Unutrašnji konflikt je vrsta frustracije kod koje ometanje potrebe ili želje dolazi iznutra. Konflikt je unutrašnji sukob dvaju različitih, po intenzitetu približno istih, ali po smeru delovanja suprotnih motiva ili nespojivih ciljeva.

    KONFORMIZAM

    Pojava promene stava, uverenja i/ili ponašanja pojedinca u pravcu saobražavanja sa važećim, opšteprihvaćenim grupnim normama i vrednostima, posebno pod grupnim pritiskom (stvarnim ili zamišljenim), a ne iz vlastitog ubeđenja. Svojim čuvenim eksperimentima socijalni psiholog S. Aš (Asch) je ubedljivo pokazao da su neki ljudi skloni da čak i svoje perceptivne sudove menjaju pod uticajem mišljenja većine (tobožnji ispitanici koji u dogovoru sa eksperimentatorom daju pogrešne procene). K. se može posmatrati kao jedno mogućno rešenje konflikta između potrebe za pripadanjem i potrebe za nezavisnošću. U razmatranju pojave k. valja razlikovati javni, pragmatični, spoljašnji k. (kada osoba iz pragmatičnih razloga menja svoje ponašanje i priklanja se obrascima ponašanja većine) i pravi, unutrašnji k. (kada osoba ne menja samo svoje ponašanje, nego i intimna uverenja, stavove i vrednosti). U istraživanjima je otkriveno više činilaca koji doprinose javljanju i veličini k. Društveni i situacioni činioci su: vrsta političke kulture, dominantni sistem vrednosti, stepen autoritarnosti i otvorenosti društvene zajednice, stepen grupne kohezivnosti, jačina grupnog pritiska, stepen jasnosti situacije i sl. Lični činioci su: sugestibilnost, samopouzdanje, inteligencija, konzervativnost, autoritarnost itd. Najzad, k. zavisi i od pola i od uzrasta (k. su podložniji žene i deca). Jedan od mehanizama bekstva od slobode. Sinonim saobražavanje.

    KRIZA IDENTITETA

    Po Eriku H. Eriksonu (Erikson),psihičko stanje u jednom prekretnom periodu (pubertet, venčanje i sl.) u kojem usled narušavanja osećanja kontinuiteta i istovetnosti ja nastaju teškoće u osećanju identiteta. K.i. prvo je proučavana prilikom rehabilitacije američkih ratnih veterana koji su "izgubili osećanje ličnog identiteta i istorijskog kontinuiteta", kao i kod mladih delinkventnih osoba koje su imale probleme sa samoodređenjem. Tako je Erikson preko abnormalnih pojava, došao do otkrića normalne krize u razvoju identiteta. Nije svaka k.i. nezdrava, ona je često plodan momenat za preokret u razvoju, šansa za uspešno odrastanje. Patološke krize dovode do uzaludnog trošenja energije, do ireverzibilnih promena i do psihosocijalne izolacije, dok normalne, razvojne krize vode višem stupnju psiho – socijalne integracije, reverzibilne su i otvaraju nove mogućnosti sazrevanja. Na svakom od stupnjeva razvoja identiteta dolazi do određenih teškoća u formiranju stabilnog identiteta. Novi stadijum uvek je izazov i "potencijalna kriza usled radikalne promene perspektive", kaže Erikson. Traganje za ličnim identitetom je neizvestan i težak put ispunjen sumnjama, lutanjem, krizama i eksperimentisanjem sa različitim ulogama.

    Izvori:

    Trebješanin Ž. (2008): Rečnik psihologije; Stubovi kulture, Beograd

    Krstić D. (1991): Psihološki rečnik; Drugo dopunjeno izdanje; Savremena administracija, Beograd

  • Novi Sad, psihologija, psiholog, savetovanje, psihološko savetovanje, psihološka podrška, psihološka pomoć, psihoterapeut, psihoterapija, psihički problemi, problemi sa psihom, duševni problemi, patnja, ljubav, ljubavni problemi, problemi na poslu, stres, psihička patnja, strah, strahovi, napad panike, napadi panike, panični napad, anksioznost, anksiozni poremećaj, poremećaji ponašanja, poremećaji ličnosti, mladi, omladina, adolescenti, kriza, kriza identiteta, psihička kriza, fizička kriza, duševni mir, lični razvoj, motivacija, emocije, bes, dosada, usamljenost, samoća, samoubistvo, suicid, suicidalne misli, zavisnost, bolesti zavisnosti, alkohol, kocka, kockanje, igre na sreću, video igre, internet, mobilni telefon, problemi u porodici, problemi u vezi, problemi u braku, problemi u školi, emotivni problemi, emotivna nestabilnost, nesigurnost u sebe, slika o sebi, fizički izgled, rešavanje konflikta, nasilje, vršnjačko nasilje, nasilje u porodici, seksualno nasilje, nasilje u vezi, nasilni partner, nasilni muž, preljuba, bračna prevara, varanje u vezi, homoseksualnost, gej veze, homoseksualne veze, homoseksualci, problemi u seksu, seksualni problemi, …

Anksioznost

Anksioznost

Anksioznost:

Teskoba ili anksioznost je vrsta strepnje koju osećamo kada procenjujemo da naša celokupna životna situacija prevazilazi naše sposobnosti.

Jedan od čestih razloga za osećanje " unutrašnje" anksioznosti jeste da se nalazimo u hroničnom unutrašnjem konfliktu koji se tiče nečega što nam je važno. Kada dugo vremena nismo u stanju da nešto važno odlučimo, pojavljuje se osećanje anksioznosti kao signal da je u datom aspektu zaustavljen lični razvoj. Anksioznost je dvostruko neprijatna. Prvo što je neprijatna sama po sebi, a drugo, kada je doživljavamo neprijatno nam je što ne razumemo šta nam se događa i na šta u stvari reagujemo. Upravo zbog te njene neodređenosti, anksioznost je veoma mučno stanje za nas, tako da pribegavamo konkretizaciji anksioznosti time što je naknadno pogrešno povezujemo sa određenim objektom ili situacijom (fobija), ili sa bolešću, interpretirajući je kao strah od određene bolesti. Osnovni razlog što i klijent i terapeut teško mogu da anksioznost povežu sa nekom specifičnom situacijom ili objektom, leži upravo u tome što je kontekst anksioznosti – životna situacija – sam po sebi, veoma uopšten i zbog toga apstraktan. Zato je mnogim ljudima teško da shvate da upravo " životna situacija" jeste kontekst u kojem se pojavljuje anksioznost. Kada se bojimo da se nećemo snaći u nekoj određenoj situaciji – kao što je ispit, javni nastup ili sportsko takmičenje – kontekst u kome se javlja osećanje strepnje (trema) specifičan je i dovoljno konkretan, tako da svoju strepnju možemo povezati sa datom situacijom. Nasuprot tome, kada se bojimo da se nećemo snaći u životu, kontekst je uopšten, nespecifičan i apstraktan, tako da nam je veoma teško da svoju teskobu povežemo sa situacijom koja ju je izazvala, a samim tim i da svoje osećanje opišemo terapeutu.

Ključne reči: anksioznost / strepnja / psiholog Novi Sad

LITERATURA:
Milivojević , Zoran (2007): Emocije – psihoterapija i razumevanje emocija. Novi Sad. Psihopolis.

Depresivnost

Depresivnost

Depresivnost:

Depresivnost osećam kada procenjujem da mi je nemoguće živeti u svetu takvom kakav jeste. Verujem da je nemoguće bilo šta promeniti, tako da se opraštam od života.

Depresivnost je socijalno osećanje, omogućeno tako što smo u naše unutrašnje strukture uneli, pounutrili i kao svoje prihvatili, preziruće i mrzeće nama značajne autoritete. Sposobnost da razvijemo depresiju imamo onda kada uslovljavamo svoje osećanje lične vrednosti, smisao našeg života ili svoje pravo na život. Nesposobnost da se taj uslov ostvari navodi nas na zaključak da smo toliko bezvredni ili zli da ne zaslužujemo da živimo, ili da je život besmislen. Depresivno osećanje je veoma intenzivno i veoma neprijatno osećanje, kojem se potpuno prepustimo bez mogućnosti da se od njega odbranimo. Kada uvidimo da ne možemo da ispunimo određeni uslov kojim smo uslovili svoje pravo na život, ili smisao svog života, onda gubimo svaku motivaciju da idemo ka budućnosti. Posledično nemamo dovoljno energije, životne snage ili libida. Umaraju nas čak i najlakše aktivnosti, kao što je održavanje higijene. Zbog toga naš ego nema snage da se odupre depresivnim mislima, niti da se aktivira u nekoj zdravoj ili prijatnoj aktivnosti. Kada smo preokupirani depresivnim predstavama i kada osećamo depresivno raspoloženje u potpunosti smo okupirani samim sobom, tako da možemo govoriti o ravnodušnosti prema svetu koji nas okružuje i prema aktuelnim zbivanjima oko nas.

Ključne reči: depresija / depresivnost / depresivni poremećaj / depresivno osećanje / socijalno osećanje / tuga / depresivno raspoloženje / depresivne misl i/ psiholog Novi Sad

STRANICE
Milivojević , Zoran (2007): Emocije – psihoterapija i razumevanje emocija. Novi Sad. Psihopolis.

Panicni napadi

Panični napadi

Panični napadi:

Napad panike doživljavam kao preplavljujući strah od gubitka daha, smrti ili kao da će mi srce pući. Bojim se za svoj život. Napad panike okvirno traje oko 30 minuta i tako ga prepoznajem.

Ključne reči: panika / napad panike / strah / psiholog Novi Sad

Regulacija emocija

Regulisanje emocija

Regulisanje emocija:

Želim da znam koja osećanja osećam i da naučim kako da ih izrazim i kontrolišem. Moju emotivnu reakciju ne izazivaju drugi, ja sam odlučujem kako ću da reagujem u datoj situaciji. Želim da naučim kako da regulišem bes, osećanje krivice, dosadu, sumnju ili odbačenost.

Često stičemo utisak kako neko drugi u nama izaziva određenu emociju. Ljutnju , bes ili tugu. Zapravo mi sami reagujemo datom emocijom nakon zaključka koji smo tako brzo doneli pre emotivne reakcije, da ga nismo ni svesni. Kada osvestimo proces emocionalne reakcije možemo raditi i na uverenjima koja do njih dovode. Ta uverenja mogu biti racionalna i tada osećamo zdrave emocije, ljubav, radost, nadu, tugu, ljutnju (tuga i ljutnja su neprijatne zdrave emocije).

Uverenja mogu biti i iracionalna, a tada osećamo nezdrave emocije, mržnju, prezir, usamljenost, samoprezir, krivicu ili euforiju (euforija je nezdrava prijatna emocija). Kada uvidimo da često reagujemo nezdravim emocijama možemo zaključiti da smo u vrtlogu iracionalnih uverenja i da mnogo patimo. A na tome uz adekvatnu podršku možemo raditi. Regulacija neprijatnih i prijatnih emocija je moguća onda kada počnemo da radimo na promeni bazičnih, uglavnom zastarelih, disfunkcionalnih, po nas same štetnih, iracionalnih uverenja.

Emocionalnost se opismenjava, a emotivna i socijalna pismenost su parametri za uspešnost snalaženja u savremenom društvu. Klasična inteligencija više nije odrednica uspeha. Neretko viđamo "ličnosti sa IQ – 150 koje sede ispred radnje i piju pivo", jer ne umeju da se snađu u savremenom društvu na socio-emocionalnom nivou.

Kada vir nezdravih emocija krene da nas utapa u osećanjima beznađa, praznine, besa, krivice, samoprezira ili usamljenosti, valja da znamo da smo u taj vir uskočili sami, nesvesno vođeni tvrdim, nerealnim i iracionalnim uverenjima. Kada naučimo da reagujemo adekvatno i primereno u datoj situaciji tada možemo reći da smo emotivno stabilni. Tada otkrivamo da sami biramo emociju koju ćemo osećati na osnovu brze obrade date situacije. Osvešćivanje činjenice da su emocije pod našom "kontrolom" donosi izuzetno olakšanje i utemeljenje u zreloj i snažnoj ličnosti.

Sve emocije su dozvoljene ali nisu sve zdrave!

Jak čovek oseća i tugu, slab čovek oseća i bes!

Sve nam je dato ali nam nije sve na korist!

Ključne reči: psihoterapija / regulacija emocija / psihološko savetovanje/ psiholog Novi Sad

Porodicni odnosi

Porodični i partnerski odnosi

Porodični i partnerski odnosi:

Želim da naučim kako da imam zdravu komunikaciju u porodičnim i partnerskim odnosima kako bih se osećao zadovoljno i srećno.

Ključne reči: psihoterapija / regulacija emocija / psihološko savetovanje/ psiholog Novi Sad

Bolesti zavisnosti

Bolesti zavisnosti

Bolesti zavisnosti:

Želim da priznam da imam problem sa zavisnošću od psihoaktivnih supstanci, kocke ili internet igara kako bih bio slobodan, voljen i zdrav.

Kada govorimo o bilo kojoj vrsti zavisnosti, često se priča o težini fizičke zavisnosti dok se psihička izostavlja kao glavna komponenta. Lečenje fizičke zavisnosti u današnjici je sasvim pokriveno farmakoterapijom i uspešno se leči. Fizičko izlečenje više ne predstavlja problem jer već imamo adekvatno rešenje za isti. Dakle , govorimo o psihičkoj zavisnosti kao najznačajnijoj komponenti svih bolesti zavisnosti i zavisnosti uopšte. Lečenje psihičke zavisnosti podrazumeva proces u trajanju od dve do pet godina. Podrazumeva sticanje novih veština za rešavanje životnih problema, uključivanje u socijalni i građanski život, razrešavanje dubljih problema koji su nas odveli u zavisnost, i kontinuirano treniranje psihe. Iako kocka spada u Poremećaje impulsa i navika (u zvaničnim klasifikacijama) ona pripada ipak bolestima zavisnosti iako nema unošenja konkretno date supstance. U Srbiji uzima sve više maha i postaje bolest zavisnosti broj jedan u narednoj deceniji. heroin nije više toliko aktuelan među mladima, ali imamo problem sve češće zloupotrebe supstitucione terapije. Mladi na ulici kupuju metadon i buprenorfin ne znajući da su te droge zapravo "deset puta" jače od heroina, i stvaraju jaču fizičku zavisnost. Čim se kod mladih primeti da zloupotrebljavaju alkohol, cigarete i marihuanu valjalo bi na to obratiti pažnju. Zloupotreba marihuane kod tinejdžera ne bi trebalo da se toleriše jer u tom uzrastu može da dođe do ozbiljnih oštećenja nervnog sistema i ličnosti. Među mladima je takođe popularan "spid", droga koja kopira dejstvo kokaina ali ima duži efekat, dakle "drži" duže i jeftiniji je. Zato često kažemo da je spid "kokain za sirotinju". Kontinuiranom primenom vodi u nesanicu, paranoju, agresiju i na posletku psihotičnu epizodu. Na Novosadskom odeljenju za narkomaniju sve češće imamo mlade koji dolaze u akutnom stanju psihoze koja u izvesnom procentu može postati hronična.

Droga nema poslednju reč!

Kocka ima završni spin!

Zavrti na pobedu nad kockom!

Zavrti pobedu nad sobom!

Zavisnost je moguće pobediti!

Uhvati se u koštac sa sobom i stani zavisnosti na crtu!

Okreni leđa aparatu, ruletu, folduj karte za kraj!

Vrati svoje dostojanstvo!

Hajdemo svi u raj slobode!

Zavisnost je robovanje!

Sa svojim životom se ne kockaj!